کنترل عوامل خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در افراد جوان، کلید جلوگیری از مشکلات قلبی است

9 آوریل 2019 - مقامات بهداشتی خواستار اقدامات بیشتری برای جلوگیری از ابتلای افراد جوان به دیابت نوع 2 شدند .پژوهشهای محققان دانشگاه گلاسکو نشان داده است خطر مرگ به دلیل بیماریهای قلبی عروقی در میان افرادی که قبل از 40 سالگی، دیابت در آنها تشخیص داده شده است، نسبت به افرادی با سنین مشابه بدون دیابت، بیشتر است.

این افزایش خطر در میان زنان جوان تر پر رنگتر است، بطوریکه در اکثر مرورهای مختلف مقالات مشخص شده است این گروه از زنان از بیماری های قلبی عروقی و مرگ و میر بیشتری نسبت به مردان رنج می برند. این گروه از محققان، همچنین مشخص کردند که افزایش خطر مرگ، صرفنظر از علت آن، برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در سن 80 سالگی یا بیشتر، به طور قابل توجهی کاهش می یابد و در واقع مشابه با افراد همسن غیر دیابتی آنها می باشد.

نویسنده ی ارشد این تحقیق پرفسور نوید ستار می گوید: مطالعه ی ما نشان می دهد که تفاوت ها در خطر بیماریهای قلبی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 به سن تشخیص این بیماری بستگی دارد.

این نشان می دهد که ما باید به کنترل عوامل خطر در جمعیت های جوان مبتلا به دیابت نوع 2 و به ویژه زنان اهمیت بیشتری دهیم و برای افراد سالخورده ی مبتلا به دیابت نوع 2 ( 80 سال و بیشتر) منابع کمتری را به غربالگری اختصاص دهیم، مگر اینکه علایمی را در آنها مشاهده کنیم.

در این تحقیق، اطلاعات مربوط به سلامت افراد مبتلا به دیابت نوع 2 با افراد غیر دیابتی در فاصله ی سالهای 1998-2014 مرور شد، که شامل  1575108 پرونده ی سلامت بود که تعداد 318،083 نفر از آنها به دیابت نوع 2 مبتلا بودند.

نتایج این بررسی نشان داد احتمال مرگ یا تجربه ی یک سکته مغزی، حمله قلبی یا نارسایی قلبی در افرادی که قبل از 40 سالگی دیابت نوع 2 در آنها تشخیص داده شده بود، بیشترین میزان است.

پروفسور ستار افزود: علاوه بر این، کار ما افراد میانسالی که در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارند را تشویق می کند تا با تغییر سبک زندگی، ابتلای خود به دیابت را چندین سال به تعویق اندازند.

تغییرات شیوه زندگی مانند خوردن یک رژیم غذایی سالم و واقعی می تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک کند، همانطور که شرکت کنندگان در برنامه Low Carb به نتایج ارزشمندی دست یافتند. این یافته ها در مجله Circulation منتشر گردید.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/apr/controlling-type-2-diabetes-risk-factors-in-younger-people-key-to-avoiding-heart-problems,-researchers-say-90285716.html